Yasaklara Rağmen Rus Dezenformasyonu Yeni Yollarla Yayılıyor

Rusya’nın geçen Şubat ayında Ukrayna’yı işgal etmesinden sonra, Avrupa Birliği, Kremlin’in savaş hakkında propaganda ve yanlış bilgi yayma konusundaki en önemli kanallarından ikisi olan RT ve Sputnik’i engellemek için harekete geçti.

Yaklaşık altı ay sonra, Rusya yasaktan kurtulmanın yollarını bulduğu için aynı içeriği yayınlayan sitelerin sayısı patladı. Bunu gizlemek için çalışmalarını yeniden markalaştırdılar. Bazı propaganda görevlerini diplomatlara kaydırdılar. Ve yeni web sitelerindeki içeriğin çoğunu kesip yapıştırdılar – şu ana kadar Rusya ile bariz bir bağı olmayan siteler.

Çevrimiçi yanlış bilgileri araştıran ve izleyen New York merkezli bir firma olan NewsGuard, son aylarda eklenen düzinelerce yenisiyle birlikte, savaş hakkında aktif olarak Rus dezenformasyonu yayan 250 web sitesi belirledi.

Bu sitelerdeki iddialar arasında, Ukrayna ordusunun küresel desteği körüklemek için bazı ölümcül Rus saldırıları düzenlediği, Ukrayna Devlet Başkanı Volodymyr Zelenskyy’nin halka açık görünme numarası yaptığı veya Ukraynalı mültecilerin Almanya ve Polonya’da suç işlediği iddiaları yer alıyor.

Bazı siteler, bağımsız düşünce kuruluşları veya haber kuruluşları gibi görünüyor. Yaklaşık yarısı İngilizce, diğerleri ise Fransızca, Almanca veya İtalyancadır. Birçoğu savaştan çok önce kuruldu ve aniden Kremlin’in konuşma konularını tekrarlamaya başlayana kadar açıkça Rus hükümetine bağlı değildi.

NewsGuard eş CEO’su Gordon Crovitz, “Uyuyan siteler kuruyor olabilirler” dedi. Uyuyan siteler, büyük ölçüde uykuda olan, yavaş yavaş zararsız veya ilgisiz gönderiler yoluyla bir izleyici kitlesi oluşturan ve ardından belirlenen bir zamanda propaganda veya dezenformasyona geçen bir dezenformasyon kampanyası için oluşturulmuş web siteleridir.

NewsGuard’ın analizi, Ukrayna’daki savaşla ilgili dezenformasyonun çoğunun Rusya’dan geldiğini tespit ederken, Ukrayna yanlısı bir eğilime sahip yanlış iddia örnekleri buldu. Yetkililerin daha sonra bir efsane olduğunu kabul ettikleri, Kiev’in Hayaleti olarak bilinen ateşli bir savaşçı ası hakkında iddiaları içeriyorlardı.

Facebook ve Instagram’ın sahibi olan YouTube, TikTok ve Meta, RT ve Sputnik’i Avrupa Birliği içindeki platformlarından kaldırma sözü verdi. Ancak araştırmacılar, bazı durumlarda Rusya’nın yasağı atlatmak için yapması gereken tek şeyin bunu farklı bir hesaptan yayınlamak olduğunu buldu.

Avrupa merkezli bir dezenformasyon araştırmacıları koalisyonu olan Dezenformasyon Durum Merkezi, bazı RT video içeriğinin sosyal medyada yeni bir marka adı ve logo altında göründüğünü tespit etti. Bazı video görüntüleri söz konusu olduğunda, RT markası videodan çıkarıldı ve AB yasağı kapsamında olmayan yeni bir YouTube kanalında yeniden yayınlandı.

Dezenformasyon Durum Merkezi’nin çalışmalarını finanse eden ve sosyal medyanın rolünü eleştiren İngiltere merkezli bir sivil toplum kuruluşu olan Reset’in kıdemli danışmanı Felix Kartte’ye göre, sosyal medyanın daha agresif içerik denetimi Rusya’nın yasağı aşmasını zorlaştırabilir. demokratik söylem.

Kartte, “Etkili içerik denetleme sistemlerini devreye sokmak yerine, Kremlin’in dezenformasyon aygıtıyla köstebek oyunu oynuyorlar” dedi.

YouTube’un ana şirketi, yasak hakkında yorum isteyen sorulara hemen yanıt vermedi.

AB’de yetkililer savunmalarını güçlendirmeye çalışıyorlar. Bu bahar, teknoloji şirketlerinin dezenformasyonun kökünü kazımak için daha fazlasını yapmasını gerektiren AB yasasını onayladı. Başarısız olan şirketler büyük para cezalarıyla karşı karşıya kalabilir.

Avrupa Komisyonu Başkan Yardımcısı Vera Jourova geçen ay dezenformasyonu “AB’de büyüyen bir sorun ve gerçekten daha güçlü önlemler almamız gerekiyor” dedi.

Ukrayna’daki savaş hakkında dezenformasyon yayan sitelerin çoğalması, hükümetlerin veya teknoloji şirketlerinin RT ve Sputnik’i kısıtlamaya çalışması durumunda Rusya’nın bir planı olduğunu gösteriyor. Bu, Batılı liderlerin ve teknoloji şirketlerinin Kremlin dezenformasyon akışını durdurmayı umuyorlarsa bir veya iki web sitesini kapatmaktan fazlasını yapmak zorunda kalacakları anlamına geliyor.

NewsGuard’ın diğer CEO’su Steven Brill, “Ruslar çok daha akıllı” dedi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: